vrijdag 6 november 2009

Kritiek D66 op wildplakken Europese verkiezingen

Bij het plakken van de verkiezingsaffiches voor de Europese Verkiezingen volgende week 4 juni heeft D66 Sittard-Geleen zich gestoord aan het beleid van de gemeente bij dit onderdeel van de campagne.

Om te beginnen was er geen plaats meer. De affiches van de andere partijen zijn vaak zo groot dat ze meer ruimte in beslag nemen dan het vlak dat voor één poster bestemd is. Als vier of vijf partijen hun affiche aangeplakt hebben, is er geen ruimte meer, tenzij er over andere partijen heen geplakt wordt. En dat willen wij eigenlijk niet. Met pijn in het hart hebben we het toch gedaan. We begrijpen dat de andere partijen dit niet prettig vinden en er weer overheen plakken. Kortom, er ontstaat een geweldige janboel, die het aanzien van de straten waar de borden staan niet verfraait.

Verder is het aantal vlakken waarin de borden verdeeld zijn te klein. Er zijn meer partijen die hun affiche op de borden kwijt willen. Maar daar is geen ruimte meer voor. Gevolg: overplakken, irritaties, weer overplakken enz. met als uiteindelijk resultaat de al eerder genoemde janboel.

Hoe is dit beter te regelen? In de gemeente Roermond brengen de partijen hun posters naar de gemeente die ervoor zorgt dat ze op de borden geplakt worden. Die plaatst daarna de borden; op een zodanige hoogte, dat niemand er nog wat overheen kan plakken.

D66 vindt dit een elegante oplossing voor volgende verkiezingen. Voor deze verkiezingen heeft D66 dan nog maar een keer, noodgedwongen, mee gedaan met de wildplakkerij.