vrijdag 6 november 2009

Kiezen voor de Toekomst, D66-verkiezingsprogramma 2014-2018

Naar aanleiding van een hardnekkige geruchtenstroom over ronselpraktijken met volmachtstemmen in de gemeente Sittard-Geleen is D66-lijsttrekker Lei Limpens vanavond samen met burgemeester Bronckers op L1 TV verschenen om deze verkiezingsfraude aan de kaak te stellen.

In artikelen in Dagblad De Limburger van 7 december en Maas & Mijn van 18 januari deed D66 al uit de doeken dat er in Sittard bij de herindelingsverkiezingen in november 2000 extreem veel stemmen per volmacht zijn uitgebracht. In sommige stembureaus bleek dat percentage zelfs exorbitant hoog (23% tot zelfs ruim 42%) te zijn. Hieruit zou geconcludeerd kunnen worden dat er sprake lijkt te zijn van onregelmatigheden bij die verkiezingen.

D66 heeft daarom op 2 januari 2006 bij de voorzitter van het hoofdstembureau op maatregelen aangedrongen die moeten voorkomen dat dergelijke onregelmatigheden bij de komende verkiezingen kunnen plaatsvinden.

Inmiddels heeft burgemeester Bronckers als voorzitter van het hoofdstembureau een aantal maatregelen getroffen die erop gericht zijn dat het stemmen per volmacht regelmatig verloopt. Bovendien heeft hij op de website van de gemeente en in perspublicaties nog eens duidelijk gemaakt, hoe te handelen met volmachtstemmen.

Daarom heeft D66 maandag burgemeester Bronckers verzocht aangifte te doen bij Justitie om uit te zoeken wat er waar is van die geruchten.