donderdag 19 oktober 2017

Vragen aan het college over Inloophuis Bie Zefke

Bie Zefke is een inloophuis, een huiskamer waar dak-, en thuislozen dagelijks binnen kunnen lopen. Ze kunnen hier terecht voor een kop koffie, een betaalbare warme maaltijd, een gesprek of soms om gewoon even op te warmen. Hiermee vervult Bie Zefke een belangrijke rol in onze samenleving. De laagdrempelige inloop maakt het mogelijk dat, hoe kwetsbaar de mensen ook zijn, mogelijk een stap gezet kan worden naar hulpverlening. De dak,- en thuislozen kunnen ergens terecht en hangen niet op straat rond, wat bijdraagt aan een gevoel van veiligheid, zowel voor de dak-, en thuislozen, als voor de inwoners en bezoekers van onze gemeente.

D66 heeft het signaal ontvangen dat het aantal individuele bezoekers van het inloophuis fors is gestegen, van normaal gesproken zo’n 20 individuele bezoekers per week tot maar liefst 100 individuele bezoekers per week. Een enorme stijging die D66 zorgen baart, mede door de tijd van het jaar, waarin het extra belangrijk is dat mensen een dak boven hun hoofd hebben en de warmte kunnen opzoeken. De enorme stijging van het aantal bezoekers kan een reden zijn om aan te nemen dat het huidige systeem en de huidige voorzieningen mogelijk tekort schieten.

D66 maakt zich zorgen en wil graag van het college weten of ze op de hoogte is van deze problematiek. Ook willen we graag weten hoe het college Bie Zefke ondersteuning wil bieden, als de capaciteit inderdaad tekortschiet.