dinsdag 16 april 2019

Toegankelijkheid Al Wasatia

Afgelopen zaterdag 6 april heeft D66-raadslid Jocelyn Engelhart namens D66 Sittard-Geleen in samenwerking met CDA-raadslid Patrick Brouwers een bezoek gebracht aan moskee Al Wasatia. De moskee is gevestigd bij ’t Plenkhoes in Geleen Zuid. Beide raadsleden werden met een grote gastvrijheid ontvangen door bestuursleden en andere betrokkenen uit de geloofsgemeenschap. Tijdens de rondleiding kwam ter sprake dat de moskee helaas niet toegankelijk is voor mindervalide personen. Zoals mensen met een handicap of ouderen die minder ter been zijn en graag willen deelnemen aan de vele activiteiten binnen de geloofsgemeenschap van moskee Al Wasatia.

Iedereen is welkom bij moskee Al Wasatia, ook niet-moslims. Het bestuur gaf aan dat bewoners uit de wijk Geleen Zuid hier regelmatig aan activiteiten deelnemen. De moskee is daardoor al jaren een multifunctionele ontmoetingsplek voor de gehele buurt. Er vinden o.a. lezingen plaats en er worden lessen verzorgd voor kinderen uit de wijk. Ook worden er rommelmarkten georganiseerd en vinden er wekelijkse spreekuren plaats voor mensen met allerlei maatschappelijke vragen.

Het probleem qua toegankelijkheid zit hem in de steile, ijzeren trap die de enige ingang van de moskee in ’t Plenkhoes is. Doordat de steile, ijzeren trap dus de enige ingang van de moskee is, is de moskee helaas niet toegankelijk voor iedereen die er naartoe wil. Mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten kunnen dus niet deelnemen aan de vele activiteiten binnen de geloofsgemeenschap in de moskee. D66 heeft naar aanleiding van de toegankelijkheidsproblemen bij Al Wasatia in samenwerking met het CDA schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.