woensdag 1 april 2020

Noodkreet Kasteelpark Born

De fractie van D66 Sittard-Geleen heeft eind maart een noodkreet ontvangen van het bestuur van Kasteelpark Born. De organisatie uit haar zorgen richting de gemeente wegens financiële redenen die het voortbestaan van de organisatie in gevaar brengen. Met circa 80.000 bezoekers per jaar is het park een echte trekpleister binnen onze gemeente.

Het bestuur geeft aan dat sinds het in werking treden van de maatregelen tegen COVID-19 de omzet op nul staat. Ondanks dat het Kasteelpark gebruik maakt van financiële tegemoetkomingen die worden aangeboden vanuit het rijk en de gemeente, blijft de organisatie zich zorgen maken over haar voortbestaan. Het bestuur geeft aan dat het verzorgen/voeden van de dieren zorgt voor extra doorlopende kosten. ”Zoals de situatie er nu uitziet stevenen we rechtstreeks op een enorme schuld af, die zonder extra hulp zal leiden tot een faillissement” aldus het bestuur.

D66 begrijpt dat de huidige omstandigheden extra hard aankomen in het Kasteelpark nu er geen inkomsten meer worden ontvangen en de kosten doorlopen. De fractie hoopt dat de gemeente een extra oplossing biedt om de kosten enigszins te compenseren. De D66-fractie neemt aan dat het college van B&W snel op het verzoek zal reageren. Fractievoorzitter Bert Kamphuis heeft laten weten dat wanneer dit niet gebeurt, D66 er nogmaals aandacht voor zal vragen.