zondag 1 november 2020

Koninklijke onderscheiding voor burgemeester Corsten van gemeente Selfkant

Op 29 oktober heeft Burgemeester Verheijen een Koninklijke onderscheiding uitgereikt aan burgemeester Herbert Corsten van onze Duitse buurgemeente Selfkant. Hij is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Burgemeester Corsten heeft deze onderscheiding ontvangen omdat hij gedurende zijn ambtstermijn een grote bijdrage heeft geleverd aan de versterking van de grensoverschrijdende samenwerking, o.a. met de gemeenten Beekdaelen, Echt-Susteren en Sittard-Geleen.

Mede door zijn inspanningen is Selfkant aangesloten van het Citta Slow netwerk, wordt het rioolwater van Selfkant in Susteren gezuiverd, rukt de Duitse brandweer uit bij branden in Nederlandse buurgemeenten, verlenen verenigingen uit Selfkant medewerking aan het Oktoberfeest in Sittard en is de gemeente Selfkant aangesloten bij de toeristische promotie van Visit Zuid-Limburg (met als trekpleister de Westzipfel, het meest westelijke punt van Duitsland).

Herbert Corsten is steeds een vurig pleitbezorger geweest van de invoering van Duits en Nederlands taalonderwijs op scholen in Nederland en Duitsland en het benutten van de toegevoegde waarde van een gezamenlijke ontwikkeling van de Euregio’s, in het kader van de Europese gedachte.

Fractievoorzitter Bert Kamphuis vindt het dan ook meer dan terecht dat burgemeester Corsten deze onderscheiding heeft ontvangen. Onze fractievoorzitter heeft hem (ook gedurende zijn periode als wethouder met de portefeuille Euregio) leren kennen als een kundige en betrokken bestuurder, die een actieve bijdrage heeft geleverd om de samenwerking tussen de grensgemeenten te versterken.

De fractie van D66 Sittard-Geleen en het afdelingsbestuur van D66 Westelijke Mijnstreek feliciteren de heer Corsten met deze welverdiende onderscheiding ter gelegenheid van zijn afscheid als burgemeester.